Oeps!

Nog steeds op het wad had ik gister (donderdag 26) zo’n grrrr dag. Allemaal kleine dingetjes gingen mis. Toen ik bedacht te gaan liggen in de Ballumerbocht, bij Ameland, leek het net weer allemaal goed te gaan. Echter bij het droog vallen bleek het dat ik precies op de rand van de vaart vas gaan liggen wat als resultaat een hele scheve nacht was. 15 Graden scheef om precies te zijn. Om een uur of 4 werd ik wakker door vroolijk geklots in een recht bed. Snel opgestaan en uiteindelijk de boot los gekregen en vervolgens op een betere plek gelegt voor het volgende laagwater.

Vanmiddag toch maar besloten terug naar het IJselmeer te varen. Dus een paar uur voor vloed mijn ankers inhalen en er vandoor. Geen zuchtje wind dus op de motor, daar worden de accu’s blij van. 

Ik had met Quicktide uitgerekend dat ik het Vinegat van 13:23 tot 18:27 kon oversteken en dat ik het Kimstergat van 14:38 tot 17:49 kon oversteken, rekening gehouden met de verhoging van het tij door het weer. Dus om 16:30 vaar ik het Kimstergat in en merk dat het ondiep is. Maarja moet toch kunnen heb het zelf uitgerekend. Heel ondiep, nog ondieper, te ondiep, vast, heel vast, heel erg vreselijk vast. Oeps dat was dus geen hobbeltje.

Nou dan nogmaar eens in de getijden tabellen klimmen. Vanacht is het ondieper dan nu en ehh morgen ook en ehhh overmorgen ook…. pas op de 31ste kan ik hier weer af komen als er geen verhoging is te verwachten door het weer. OEPS.

Morgen is er 1cm verhoging verwacht t.o.v. vandaag en misschien met golven dat ik hem er af kan hobbelen.

Dus ach ja laat ik de Brandaris maar oproepen, weten zij ook wat er hier gaande is. Vertellen ze dat ik er mogelijk wel af gesleept kan worden. Nou dat is mooi. Een half uurtje later, en dus ca 10 cm lager water, is de Tempest er. Het blijkt een commerciële berger te zijn. Ehh die grapjes worden vaak erg duur, Oeps. Gelukkig betaald de verzekering dat maar toch voorkom ik het liever. Ik vertel ze dat ik hier dan nogmaar blijf liggen tot morgen om het dan zelf te proberen. Ik heb nog en vlaggetje en een sticker van ze gekregen. Ze komen vast terug om te kijken of er nog wat te vangen valt morgen met hoogwater.

Naja het is hier in iedergeval lekker rustig (tot het gaat stormen), en als het weer gunstig blijft kan ik natuurlijk wachten tot de 31ste. Ohja als je nog langs wilt komen, je kan hier zo naartoe wandelen vanaf de kant, met eb. Kijk naar het jacht wat ligt bij de K30 (dichtbijzijnde dorp Firdgum), dat is ongeveer 2 km lopen.

Bij het nachtelijke hoogwater tij heb ik nog geprobeerd of ik los kon komen maar helaas. Het resultaat was een heel ontzettend goed ingegraven anker. Toen het eb was heb ik dat anker weer met de hand uitgegraven omdat ik bedacht had dat ik naar een nabijgelegen mosselbank wilde varen omdat het daar een heel stuk dieper is.

Met vloed om 17uur was ik al druk bezig van de bank af te komen door voor uit/achteruit los te proberen te wiegen met de motor. Uiteindelijk lukte het om te draaien, echter de verkeerde kant op. Heeel langzaam ca 2 graden per minuut, soms wat meer. Toen ik eenmaal de goede kant op lag was er echter geen voorwaartse beweging in te krijgen. En op dat moment doemt er een sleepboot op…

 

Ik had de weersverwachtingen al gezien en het zou op maandag akelig worden met wind van 12m/s en dat soort dingen. Dit was de laatste mogelijkheid om er af te komen. Dus toch maar gebruik gemaakt van het, voor de verzekering, dure sleepje. En de sleep boot had in het begin toch ook nog moeite met me los trekken. Dat had ik nooit gekund met mijn 36pk. Maar met al die paarden in die sleep boot ging het vervolgens heel langzaam en geleidelijk sneller los. 

Ze hebben me naar het vinnegat gesleept en vandaar ben ik naar Vlieland gevaren. Daar kan je mooi liggen met een diep schip maar ook droogvallen als je daar zin in hebt. Ik had echter genoeg droogvallen meegemaakt voor verlopig. 

De conclusie van dit verhaal is dat dit schip een heel stuk dieper steekt dan het vorige en dat daardoor het wad een heel stuk groter geworden is omdat ik niet meer van alle doorsteekjes gebruik kan maken.

Leave a Reply