Fake internet winkel reviews

Internet is heel fijn. Je kan er oneindig lang winkelen, ook als de winkels dicht zijn, en in winkels over de hele wereld. Maar hoe weet je nou of die winkel betrouwbaar is? Daarvoor zijn de reviews uitgevonden. Kleine verhaaltjes van klanten van dat bedrijf met daar hun (eerlijke?) beoordeling van dat bedrijf. En als er dan te veel negatieve verhaaltjes zijn dan moet je er niet kopen.

Maar hoe zit het met de eerlijkheid van die verhaaltjes. Er zijn immers zat bedrijven die ‘prijzen’ bieden voor het schrijven van een review. Bol doet dat bijvoorbeeld. Door het schrijven van een review kan je dan tegoed winnen. Maar als je een negatief review schrijft krijg je dan dat tegoed nog wel? Het natuurlijk instinct zal zijn om een positief(er) review te schrijven in de hoop dat je daar mee scoort.

Op ebay worden mensen boos als je minder dan 100% tevreden aan punten achterlaat. Daar heb ik ook de regel dat als iemand lager dan 99.7% scoort dat ik niet koop of ik moet de negatieve reviews hebben gelezen en kunnen leven met de problemen die mensen ondervonden hebben.

In nederland is de review ziekte ook toegeslagen. Als je nu wat koopt bij een internet winkel krijg je vervolgens mailtjes van kiyoh.nl met onderwerpen als:

Uw beoordeling over iGoopple.nl – Review iGoopple.nl

En dan als je niet gelijk reageert:

Herinnering: Uw beoordeling over iGoopple.nl – Review iGoopple.nl

Ik heb ze al eens een mail gestuurd dat ik dit soort stalking erg iritant vind en dat het regelrecht ongewenste reclame is. 

Maar ok, het bedrijf waar ik gekocht had was zo vriendelijk geweest om erg onhandig te zijn (een defect apparaat opsturen en vervolgens heel onhandig zijn in de communicatie) en dus heb ik een review geplaatst. En dan krijg ik van Kilyoh (KillYou uhh watte?) het volgende scherm te zien:

Bedankt! De beoordeling is nu geplaatst. 

De beoordeling kan binnen een maand gewijzigd of verwijderd worden. Neem dan contact op met info@KiyOh.nl. Beoordelingen met een onvoldoende (totaalscore of op een onderdeel) worden over 14 dagen geplaatst. Het bedrijf kan hier eventueel nog contact over opnemen.

U gaf dit bedrijf een onvoldoende, daarom wordt uw beoordeling pas na 14 dagen gepubliceerd. Het bedrijf kan met u contact opnemen voor een eventuele oplossing. U kunt uw oordeel daarna nog bijstellen.

Dus nu kan dat bedrijf waar ik m’n spullen gekocht heb boos gaan worden op mij omdat ik geen positief review heb achter gelaten? En dan is het de vraag of het dan alsnog wel gepubliceerd gaat worden. Dus in dat geval kan je beter een review schrijven wat in woorden alle ervaringen bevat maar wat in sterretjes net positief is te noemen. Sorry dat soort huigelaarij gaat er bij mij niet in. Kijken of het review nu geplaatst wordt of niet.

Maarja mensen kopen wel eerder als iets €9,95 kost in plaats van €10. Misschien willen mensen wel gewoon erg graag opgelicht worden. En ook daar doe ik niet aan mee.

Leave a Reply